ADVERTISEMENT


This is an archived version of the site. It will not be updated again. Thank you for your interest.

SUPPORT US!

January 4, 2012

Święto katedry św. Piotra


Święty Cyprian należy do pierwszych autorów podejmujących temat znaczenia katedry Piotra. Traktuje ją jako symbol jego episkopatu. To właśnie Piotrowi, jako pierwszemu z apostołów, Chrystus powierzył władzę (por. Mt 16,18), którą przekazał także innym apostołom. To pierwszeństwo przekazania władzy Piotrowi wskazuje na źródło jedności - początku. Piotr posiada prymat, chronologiczne pierwszeństwo. Powyższa wypowiedź św. Cypriana, datowana na lata 251-252, zamieszczona została w dziele De unitate w rozdziale 4.



Wyrażenia "tron" początkowo nie odnoszono do samego urzędu św. Piotra. Po pontyfikacie papieża Grzegorza I w absydzie kościoła św. Piotra umieszczono jednak kamienny tron św. Piotra, i od X wieku stosowano obrzęd intronizacji nowego papieża na to podwyższenie. Intronizacja stanowiła konstytutywny akt ustanowienia nowego papieża. Od XIII wieku odniesiono nazwę "tron" do innych tronów zbudowanych z drewna. Już cesarz Karol Łysy podarował w 875 roku papieżowi Janowi VIII z okazji koronacji tron z dębowego drewna, ozdobiony tabliczkami z kości słoniowej ułożonymi w trzy rzędy. Inkrustacje te przedstawiają mitologiczne dzieje Herkulesa. Przypuszcza się, że przypomnienie wysiłków Herkulesowych miało symbolicznie wyrażać trudy apostolatu papieskiego. Nie znajdujemy potwierdzenia, czy był on używany w ceremonii ustanowienia papieża. Od XIII stulecia stał się cenną relikwią Piotrową, a od XVIII - traktowany jest jako symbol papiestwa. Umieszczono go w absydzie nowego kościoła, w pobliżu głównego ołtarza św. Piotra (w konfesji Berniniego). To wyakcentowanie wiązało się z zaprzeczaniem prymatu papieskiego przez protestantów.

Od IV wieku (niektórzy z autorów podają III w.) 22 lutego świętowano liturgiczny obchód katedry św. Piotra i jego następców (Cathedra Petri). W Depositio martyrum (ok. 336) pod datą 22 lutego czytamy: Natale Petri de cathedra - zwykle tłumaczy się to wyrażenie: "Święto katedry Świętego Piotra". Święto 22 lutego przypadało zwykle w okresie Wielkiego Postu. Aby zachować pokutny charakter tego okresu, w 1558 roku papież Paweł IV ustalił, że 18 stycznia będzie dniem świętowania pamiątki wstąpienia św. Piotra na tron rzymski, natomiast 22 luty ma być związany z objęciem przez św. Piotra stolicy w Antiochii. Przez pewien okres jedno i drugie święto obchodzono w Rzymie. Wspomniany papież Paweł IV rozszerzył je na cały Kościół na Zachodzie.

W odnowionej wersji kalendarza rzymskiego po Soborze Watykańskim II połączono obydwa święta i nadano im tytuł ogólny: Katedry Świętego Piotra Apostoła.

Święto przypominało urząd episkopalny św. Piotra, na drugim planie akcentowało samą materialną katedrę. Coroczna celebracja święta zmierzała do odnowienia wiary w misję Kościoła: "wierzę w jeden, święty, apostolski Kościół", zbudowany na fundamencie św. Piotra. Kolekta z święta uprasza tę wiarę: "Wszechmogący Boże, Ty zbudowałeś swój Kościół na wierze apostoła Piotra, spraw, aby wśród zamętu świata nasza wiara pozostawała niewzruszona". Wiara pozwala innymi oczami patrzeć na materialny wyraz tego wezwania.

W potwierdzonej w VI wieku, a pochodzącej z V wieku modlitwie proszono: "udziel mu, Panie, siły do kierowania Kościołem" (cathedram episcopalem ad regendam ecclesiae).

Katedra biskupa Rzymu (papieża) w dokumentach Kościoła w Hiszpanii z IV wieku (np. synod w Elwirze, kan. 58, Prudencjusz - Peristephanon 2, 462-563) nosi określenie prima sedes (pierwsza siedziba), prima cathedra (pierwsza katedra). Pryscylian (ok. 340-385) używa wyrażenia: omnium senior et Primus (starszy i Pierwszy ze wszystkich), a pochodzący z Galicji Palladiusz - cathedra Petri (katedra św. Piotra). Wspomniane wyrażenia stanowią nawiązanie do wypowiedzi św. Cypriana w De unitate, o których już wspomniano. Wyrażenie sedes apostolica przyjmuje się w kancelarii rzymskiej i w korespondencji.